center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Fontos ismeretek és képességek az állásszerzésben
HVG, 2006. augusztus 3.

Sokan számolnak be róla, hogy megpályáztak egy állást, amit mintha nekik találtak volna ki, de a végén mégsem kapták meg. Apróságokon múlott – szokták mondani. Nézzük ezeket az apróságokat! Az álláshirdetésekben gyakran megjelennek mellékesnek tűnő kitételek, amelyek a feladat szempontjából szinte mellékesnek látszanak. Aztán a felvételi folymat során egyszer csak fontossá válnak.

1. Nyelvtudás
Az ma már szinte mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy világnyelv (leginkább az angol) ismerete nélkül elég nehéz vezetői, vagy magasabb szintű szakértelmet kívánó állást szerezni. Erre az egyre szélesedő és színesedő nemzetközi kapcsolatok (beleértve a különféle nemzetiségű beszállítókat, vásárlókat, szerelőket, szervizeseket, vámosokat, ügyfélszolgálatosokat s másféle népeket) közös nyelvi nevezőjének megteremtése miatt van szükség. A második, harmadik és további idegen nyelvek (mi több nyelvjárások) ismerete azonban igen jelentős előnyökkel járhat. Az ügyfelek jobban megnyílnak egy anyanyelvükön beszélő kapcsolattartóval szemben. Ennek pedig többnyire pénzben mérhető értéke van. Ezért a kiterjedtebb idegen nyelvtudás döntő lehet egy állás odaítélésénél.

2. Jogosítvány bármire
Ma a mobilitás alapfeltétel az üzleti életben. Hála az infokommunikációs technológiáknak sok mindent el lehet intézni távolról is, de időnként jobb, ha személyesen a helyszínre lehet sietni. Bizonyos vállalatoknál nem csak a „B” kategóriás vezetői engedély megléte számít. Egy motoros futárokat foglalkoztató cégnél például a motorozás gyakorlati ismerete komoly részét képezi a szervezési, humánerőforrás vagy logisztikai ismereteknek. Hasonló mondható el egy szállítmányozási cégről, ahol a vezetők képesek a teherautók vezetésére, a munkagépek kezelésére is. És a példákat folytathatnánk. Az efféle ismeretek megléte az adott szakma iránti személyes elkötelezettséget is jelzik az alkalmazónak, tehát e képességeket előnyként fogja értékelni.

3. Számítógépes ismeretek
Ma az infokommunikáció átszövi a vállalatok egész szervezetét. Ha valaki nem képes kezelni ezeket az eszközöket, s kihasználni a bennük rejlő előnyöket, az biztosan hátrányba kerül az üzleti versenyben. E rendszerek legfontosabb célja ugyanis végső soron a helyes döntések meghozatalának elősegítése, s ha megszületett a döntés, akkor a végrehajtás támogatása, s a folyamatok, eredmények ellenőrzése. Alapesetben az irodai és internetes szoftverek ismeretét kívánják meg. Időnként bizonyos vállalatirányítási vagy gazdálkodási szoftverek kezelését várják el. Ugyanakkor rengeteg olyan hasznos alkalmazás van, amelyeknek ismerete előnyt jelenthet. Például az internetről információkat gyűjtő szoftverek, a biztonsági megoldások, az információk megosztását lehetővé tévő programok, az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos megoldások, különféle operációs rendszerek, prezentációs szoftverek, grafikus programok stb. ismerete jelentősen hatékonyabbá teheti a munkát. A felvételnél az ilyesmi szintén plusz pontokat hozhat.

4. Kommunikációs ismeretek
A világ úgy változott meg, hogy rengeteg dolog, ami azelőtt titokban maradt, pillanatok alatt a szűkebb-tágabb nyilvánosság elé kerül. Ezért bizonyos folyamatokat a nagyközönség, a szakma, az üzletfelek vagy a kollégák, beosztottak és főnökök előtt ismertetni vagy magyarázni kell. Aki tisztában van a meggyőzés, a logikus érvelés, a testbeszéd, a kommunikációs stratégiák mibenlétével, kifejezett előnyben van az ilyen ismereteket nélkülözőkkel szemben. Itt nem csak a jó tárgyalókészségről van szó, hanem a folyamatok figyelemmel kíséréséről és előre eltervezett, s megfelelő tálalásáról is. Nem véletlen, hogy sok cég külön PR-irodákra bízza a cég kifelé irányuló kommunikációját. Aki a vállalaton belül birtokában van ezeknek az ismereteknek, valódi kincsnek számít.

Erkölcsök, műveltség, kapcsolatok
5. Erkölcsök
Az erkölcsök említése feltétlenül indokolt, s talán az első helyre kellett volna tenni. Aki bizonyítottan becsületes, elkötelezett, segítőkész, megbízható (egyszóval) komoly ember, azzal mindenki szívesen köt üzletet. Az alkalmazók is. Ez különösen igaz manapság, amikor a felgyorsult tempó miatt hajlamosak vagyunk áthágni a szabályokat, például az erkölcsi szabályokat is. A legjobb példa erre a sport, ahol a doppingolás – bár a teljesítményfokozókkal az eredmények befolyásolhatók, s így az ezekre épülő üzlet is – mégis elsősorban erkölcsi kérdés, hiszen a szereket használók becsapják a társaikat, elcsalják a nekik járó babérokat. Ráadásul a tisztán szerzett eredményeket mindenki értékesebbnek is tartja. Szociológiai kutatások szerint ma sokan vélik úgy, hogy aki az üzletben nyer, az a király, mindenki más lúzer. Hosszú távon azonban – legalább is a fejlett polgári demokráciákban – jól megfigyelhető, hogy mindenki a tisztaságra törekszik. A „kreatív” alkatú embereket leleplezik, kiközösítik és brutálisan megbüntetik. Azok a cégek, amelyek ebből a közegből érkeztek ugyan nem szenteket akarnak alkalmazni, de megbízható kollégákra vágynak.

6. Általános műveltség
A rendszerváltozást követő években olyan nagy volt a piacgazdaság körülményei között is alkalmazható szakember, hogy gyorsított ütemben képeztek ki és át erre boldog-boldogtalant. Nem számított, hogy valaki a világban általában mennyire igazodik el, csak az olt a fontos, hogy a feladatát képes legyen elvégezni. A kezdeti hiány felszámolása után azonban már jelentős előnyt szereznek azok a szakemberek, akik a szakbarbároknál többet látnak a világból. Előbb veszek észre bizonyos folyamatokat, amelyeket a maguk javára fordíthatnak. A munkaadók is kiegyensúlyozott, elégedett emberek foglalkoztatásában érdekeltek. Egy ilyen állapot elérésére pedig annak van esélye, akinek az élet számos területéről vannak ismeretei. Például ismeri a természet törvényeit, a művészeteket, más népek kultúráját, az emberi viselkedésformákat, beleértve a lélek kérdéseit, a sportot, stb. Ezek az emberek könnyedén hárítják el azokat a problémákat, amelyek másokra kivédhetetlenül ráomlanak. A műveltség ezért a munkafelvételnél határozott előnyt jelent.

7. Kapcsolatok és társadalmi beágyazottság
Szokás azt mondani, hogy egy vállalat annyit ér, amennyi az alkalmazottai fejében és szívében van. E megállapítás nem csak a megszerzett tudás összességére, hanem a cég embereinek társadalmi kapcsolataira is vonatkozik. Ahol sok elismert ember dolgozik, azt a céget tisztelik, ezek az emberek sok mindent el tudnak intézni, sok jó üzletet tudnak kötni, sok más embert képesek mozgósítani. Ezért az olyan embereket, akik egy vállalat társadalmi tőkéjét képesek növelni szívesen fogadnak mindenhol. Ezért a megfelelő társadalmi beágyazottság elérése (még ha az esetenként csak egy mikrokörnyezetben is történik meg) a munkaadók szempontjából határozottan pozitív, időnként döntő elemnek számít.

Hvg.hu

Fontos ismeretek és képességek az állásszerzésben, HVG, 2006. augusztus 3.